Plutselig lyst

Plutselig lyst

torsdag 10. oktober 2013

Vigdis Løbach: Wenn jemand eine Reise tut...

.




Plutselig en dag var det der, inne i hodet mitt, et dikt jeg leste på gymnaset i tysktimene. Et dikt skrevet for veldig lenge siden, av Matthias Claudius, 1740-1815. 

Et dikt jeg ikke husker noe mer fra enn akkurat dette: at den som reiser har noe å fortelle. Og ikke bare har den som foretar en farlig og strabasiøs reise blant ville dyr og høye fjell noe å fortelle, den som reiser hjemmefra til jobben har en historie, den som går til postkassa har en historie. 

I alle fall - jeg husket to linjer fra et dikt og begynte å fotografere. Jeg er spesielt opptatt av bevegelse, reise. Jeg ser ut av vinduet på toget og bussen og fotograferer. For det meste er det trær og jorder, av og til folk. 

Og noen ganger kommer man til en stasjon der man vil gå av og ta et lite stopp. Noen ganger går man av på feil sted, og av og til kommer man forseint til toget. Akkurat som i livet. 
 
Det er mest trær og jorder der også.


Akrylmaling, akrylbinder, trykk av foto på lerret.
Sprayet med UV-beskyttelse.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar